Tietosuojaseloste
MATKAILU- JA RAVITSEMISKAUPAN ASIAKASREKISTERI
TIETOSUOJASELOSTE (25.5.2018 alkaen)
Euroopan Unionin yleinen tietosuoja-asetus (EU) 2016/679, artiklat 12, 13, 14 ja 19
1. Rekisterinpitäjä
Hotelli Olof
Hallituskatu 16, 95400 Tornio
Y-tunnus: 1068708-8
2. Tietosuojavastaavan yhteystiedot
Hanna Viitavaara
Hallituskatu 16, 95400 Tornio
sales@hotelliolof.fi
040 963 7981
3. Rekisteriasioita hoitava henkilön yhteystiedot
Hanna Viitavaara
Hallituskatu 16, 95400 Tornio
sales@hotelliolof.fi
040 963 7981
4. Rekisterin nimi
Matkailu- ja ravitsemiskaupan asiakasrekisteri
5. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on:
Huone-, pöytä- ja tilavarausten käsittely, palvelun tuottaminen
Asiakkaan tunnistaminen
Asiakassuhteen hoito, asiakkaan huomioiminen
Varauksiin liittyvä asiakasviestintä, asiakkaan kontaktointi
Markkinointiviestintä
Häiriötilanteiden selvittäminen ja niistä tiedottaminen
Asiakaspalvelun kehittäminen, palvelun kehittämiseen liittyvät tutkimukset
Osapuolten oikeuksien turvaaminen ja palvelun oikeellisuuden varmistaminen
6. Henkilötietojen käsittelyn peruste
Lakiin ja asetukseen perustuvat
Kansalaisuus (asetus EU 692/2011), ostotiedot tai niiden osat kirjanpitoa varten (laki 1336/1997) Rekisteröidyn suojaamiseksi
Maksukorttitiedot ja niihin liittyvät osto- ja maksutapahtumat kortin myöntäneen tahon ohjeistusten mukaisesti Sopimusperusteisesti.
Varauksiin liittyvät asiakastiedot kuten nimi- ja yhteystiedot
kielikoodit, tieto kanssamatkustajista tai tilaisuuteen osallistujista
laskutus- tai muut maksu- tai maksutapatiedot
hinnoitteluperuste, kuten tieto yritysasiakkuudesta tai muu tieto hintaan vaikuttavista tekijöistä.
Ostotiedot ja tiedot varatuista tai käytetyistä palveluista ml. ostopaikat
varatun palvelun taso kuten huonetyyppi sekä muut tiedot halutuista palveluista.
Sukupuoli, tiedot menneistä ja tulevista varauksista
Sähköpostikirjeenvaihto.
Rekisteröidyn suostumuksella voidaan lisäksi kerätä muita tietoja palvelun toteuttamiseksi. Tällaisia tietoja voivat olla esimerkiksi tieto ruokavaliosta tai esteettömyydestä.
7. Kuvaus rekisterinpitäjän oikeutetusta edusta
Haluamme palvella asiakkaitamme heidän tarpeensa ja toiveensa huomioiden. Kun käsittelemme tietoa tittelistä, sukupuolesta, tai tietoa aiemmista tai tulevista varauksista voimme esitäyttää matkustajakortit, huomioida asiakkaan toiveet hotellissa tai ravintolassa tai huomioida asiakkaittamme erityisesti esimerkiksi juhlapyhinä tai syntymäpäivinä. Matkailu on elämystoimiala, jossa yöpymiseen tai ravintolakäyntiin liittyy muutakin kuin fyysiset puitteet. Osana elämyksellisyyttä hotellein ja ravintoloiden myös oletetaan tunnistavan asiakkaansa ja huomioivan heidän erityistarpeensa.
Haluamme myös huomioida asiakkaamme paremmin ja parantaa palvelua hyödyntämällä esimerkiksi asiakkaan automaattista tunnistusta hänen ollessaan yhteydessä asiakaspalveluumme.
8. Käsiteltävät henkilötiedot
Sukunimi, etunimet, yhteystiedot kuten puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Osoitetiedot kuten kotiosoite ja mahdollinen muu osoite kuten työpaikan osoite asiakkaan ilmoituksen mukaisesti.
Kielikoodi, tittelistä mahdollisesti pääteltävissäoleva sukupuoli, kansalaisuus, hotellissa mukana yöpyvät henkilöt.
Hintaperuste kuten yritystieto tai muu mahdollinen huonehintaan vaikuttava tieto kuten kampanjakoodi.
Laskutettaessa laskutusosoite mikäli muu kuin annetut muut osoitetiedot. Tieto mahdollisesta poikkeavasta, muihin asiakkaisiin vaikuttavasta käyttäytymisestä tai esimerkiksi maksun suorittamatta jättämisestä.
Syntymäaika.
Muut palvelun toteuttamista parantavat tiedot kuten tiedot ruokavalioista tai huoneen esteettömyydestä.
Tieto menneistä ja tulevista varauksista sekä osto- ja maksutapatiedot.
9. Käsiteltävät henkilötietoryhmät
Asiakkeiden nimi- ja yhteystiedot, markkinointisuostumus tai –kielto, tieto kanta-asiakkuuksista, tulevien varausten tiedot, menneiden majoitusvarausten tai ravintolakäyntien tiedot, viisumipuoltoihin tarvittavat tiedot.
10. Tietolähde ja kuvaus tietolähteistä, mikäli tiedot on kerätty julkisista lähteistä
Kerättävät tiedot saadaan suoraan asiakkaalta tai asiakkaan varauksen tuottaneesta järjestelmästä. Tällaisia järjestelmiä voivat olla esimerkiksi perinteisten matkatoimistojen käyttämät järjestelmät tai nettivarauksia välittävien toimijoiden järjestelmät.
Vaillinaisia tietoja täydennetään asiakkaan ilmoituksen perusteella hotellien keräämästä lakisääteisestä majoitusrekisteristä (laki 308/2006).
Henkilötietoja voidaan päivittää myös Väestörekisterikeskuksen ja muun osoitepäivitys ja muuta vastaavaa palvelua tarjoavan rekisterinpitäjän rekistereistä.
11. Henkilötietojen vastaanottajat
Matkapaketteja (Laki matkapalveluyhdistelmistä (901/2017, 3§) ostaneiden asiakkaiden tiedot voidaan luovuttaa toisen palvelun tuottavalle yhteistyökumppanille, kuten teatterille.
Asiakkaan antaessa palautetta hoteliyöpymisestä ta ravintolakokemuksesta, voidaan hänen tietonsa siirtää tutkimuksen toteuttavalle taholle automatisoidusti.
Huolehdimme kumppaneidemme henkilötietojen suojan riittävästä tasosta lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Luovutamme tietoja viranomaisille voimassaolevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa esimerkiksi viranomaisten tietopyyntöihin vastattaessa.
12. Henkilötiedon siirrot kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle ja käytetyt suojatakeet
Asiakastietoja siirretään EU:n tai ETA:n ulkopuolelle, silloin kun se on palvelun tuottamisen kannalta tarpeellista. Palvelukumppanimme ovat asianmukaisin sopimuksin sitoutuneet EU-mallisopimuslausekkeisiin.
13. Henkilötietojen säilytysaika tai säilytysajan määrittämisen kriteerit
Varauksiin liittyvä henkilötieto anonymisoidaan tai poistetaan viimeistään, kun henkilön viimeisimmästä varauksesta on kulunut kolme vuotta.
14. Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyllä henkilöllä on oikeus tarkistaa itseään koskevat tiedot
Rekisteröidyllä henkilöllä on oikeus itseään koskevien tietojen poistamiseen sillä edellytyksellä, ettei rekisterinpitäjällä ole lainmukaista perustetta tiedon säilyttämiseen.
Mikäli rekisteröity haluaa käyttää oikeuttaan käsittelyn rajoittamiseen tai vastustamisoikeuttaan, voi hän sen tehdä ottamalla yhteyttä rekisterinpitäjään. Yhteydenottoa rekisterinpitäjään tarvitaan myös, mikäli rekisteröity haluaa siirtää tietonsa järjestelmästä toiseen.
Jos henkilö haluaa käyttää oikeuksiaan tai saada lisätietoa henkilötietojensa käsittelystä, hän voi olla yhteydessä tässä selosteessa mainittuun rekisterinpitäjään.
Henkilöllä on myös oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos hän katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.
15. Henkilötiedon antamatta jättämisen vaikutukset sopimukselle
Varaus voidaan tehdä ainoastaan, mikäli asiakkaan henkilötiedot luovutetaan palveuntarjoajalle (hotelli, ravintola, kokouspaikka). Varausta ei voida tehdä mikäli tietoja ei saada.
Suostumuksella kerättävien tietojen luovuttamattajättäminen voi vaikuttaa tarjottavaan palveluun.
17. Henkilötietojen käsittelyn vaikutukset ja yleinen kuvaus teknisistä ja organisatorisista turvatoimista
Suojaamme henkilötietoja huolellisesti koko niiden elinkaaren ajan käyttämällä asianmukaisia tietosuoja- ja tietoturvallisuuskeinoja. Järjestelmätoimittajat käsittelevät henkilötietoja tietoturvallisissa palvelintiloissa. Pääsyä henkilötietoihin on rajoitettu ja henkilöstöllä on salassapitovelvollisuus.
Henkilötietoja sisältävät fyysiset asiakirjat säilytetään alkukäsittelyn jälkeen lukituissa ja paloturvallisissa säilytystiloissa. Käyttöoikeuksien myöntäminen ja seuranta on hallittua. Koulutamme henkilötietojen käsittelyyn osallistuvaa henkilökuntaamme säännöllisesti ja huolehdimme siitä, että myös yhteistyökumppaniemme henkilöstö ymmärtää henkilötietojen luottamuksellisen luonteen ja turvallisen käsittelyn merkityksen. Valitsemme käyttämämme alihankkijat huolellisesti. Päivitämme jatkuvasti sisäisiä käytäntöjämme ja ohjeitamme.
Jos kaikista suojatoimistamme huolimatta henkilötiedot joutuvat vääriin käsiin, on mahdollista, että henkilötietoja käytetään väärin ja esimerkiksi ansaittuja etuja voidaan käyttää väärin perustein. Jos havaitsemme tällaisen tapahtuman, ryhdymme viipymättä selvittämään sitä ja pyrimme estämään aiheutuvat vahingot. Informoimme tietoturvaloukkauksesta tarvittavia viranomaisia ja rekisteröityjä lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.